چاپ فلکسو از دیگر گونه های چاپ بر روی بسته بندی کارتن می باشد و از ویژگی بارز آن برجسته بودن این نوع چاپ می باشد. در واقع چاپ فلکسو همانند یک مهر پلاستیکی بسیار پیچیده می باشد.  در این نوع چاپ کرتن، از کلیشه های ژلاتینی قابل انعطاف، استفاده شده و کلیشه ی حاوی طرح برجسته با کارتن و جعبه مقوایی تماس مستقیم خواهد داشت.

البته لازم به ذکر است که این نوع چاپ در صنعت کارتن سازی قدمتی طولانی داشته و از سال 1980 تا کنون در صنعت چاپ حرف اول را می زند. به گونه ای که امروزه تقریبا 60 درصد از صنعت بسته بندی چاپی، شامل چاپ فلکسو می باشد. در ضمن چاپ فلکسو مربوط به صنعت خاصی نبوده و استفاده گسترده ای خواهد داشت. زیرا فلکسو نه تنها طیف گسترده ای از بسترها را در خود جای می دهد، بلکه امکان استفاده از انواع مختلف جوهر را نیز فراهم می کند. در همین راستا برای انجام چاپ فلکسو می توان با توجه به نوع بستر، جوهر مبتنی بر حلال ، جوهر مبتنی بر آب یا جوهر قابل درمان U.V که هرکدام از این ها ، استفاده نمود. هم چنین قابلیت استفاده بر روی مواد انعطاف پذیر متخلخل یا غیر متخلخل را دارد  و باعث می شود چاپ فلکسو بسیار متنوع باشد.

چاپ فلکسو  بر روی کارتن

از این نوع چاپ می توان بر روی کارتن هم استفاده کرد. به گونه ای که این پروسه ی چاپ به راحتی بر روی سطوح صاف و ناهموار مثل کارتن لمینتی و کارتن های کنگره دار انجام می شود. البته از این روش بیشتر برای چاپ نوشته ها و عکس استفاده می شود. اما کیفیت عکس های چاپ شده از طریق فلکسو خیلی مطلوب نبوده و عکس کمی تار می شود.

قسمت های مختلف دستگاه چاپ فلکسو

دستگاه چاپ فلکسو از چهار بخش اصلی به نام های زیر تشکیل شده است.

  • رول باز کن
  • برج های چاپ
  • خشک کن
  • رول جمع کن

مراحل چاپ فلکسو

در واقع بخش چاپ جایی است که چاپ واقعی صورت می گیرد. بسته به تعداد رنگی که برای چاپ مورد استفاده قرار می گیرد، چندین ایستگاه چاپ وجود دارد.هر ایستگاه چاپ یک رنگ مربوطه را چاپ می کند. بستر از ایستگاه های مختلف چاپ عبور می کند و زمانی طراحی واقعی حاصل می شود که از رنگ های مختلفی برای رسیدن به سایه های مختلف استفاده شده باشد.

مراحل تکنیک چاپ در صنعت فلکسوگرافی

  1. در روند معمولی با انتقال جوهر، توسط غلطک آنیلوکس از مخزن جوهر به صفحه شروع می شود.
  2. در ادامه تیغه، جوهر را برای انتقال مقدار یک دست در صفحه اندازه گیری کرده و هم چنین توزیع یکنواخت جوهر را تضمین می کند.
  3. بستر مورد نظر بین سیلندر چاپ و سیلندر صفحه منتقل می شود.
  4. سیلندر تحت فشار بستر را به سمت سیلندرهای چرخان سوق می دهد و به سیلندر چرخان اجازه می دهد تا سطح جوهری ، طرح مورد نظر را توسط جوهر در زیرلایه طراحی کند. بدین ترتیب طرح روی صفحه با جوهر به زیرلایه منتقل می شود.
  5. سپس بستر چاپ شده جدید، از طریق خشک کن عبور داده می شود تا جوهر خشک شود.
  6. پس از خشک شدن جوهر ، باید برای ادامه چاپ به دستگاه های دیگر فرستاده شود.
  7. وقتی همه رنگ ها چاپ شدند، سرانجام بستر از طریق یک خشک کن اضافی پردازش می شود. این کار برای از بین بردن هر نوع حلال یا باقی مانده آب انجام می شود.
  8. فرآیندهای دیگر مانند لمینیت ، برش قالب ، ورق و… در صورت نیاز انجام می شوند. محصول نهایی در آخر آماده است که در صورت لزوم از طریق دستگاه برش ، بریده شود و یا بصورت لوله ای پیچ بخورد.

مزایای چاپ فلکسو

در واقع این نوع از صنعت چاپ از ویژگی های منحصر به فردی برخوردار می باشد. از این رو در این بخش به بارزترین مزایای چاپ فلکسو خواهیم پرداخت.

  • چاپ با سرعت بسیار بالا
  • چاپ بر روی انواع سطوح هموار و ناهموار
  • هزینه ی مناسب
  • ماندگاری بسیار بالا

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scan the code
Call Now Button